1. Κλίμακα αξιολόγησης νοημοσύνης Παιδιών Raven’s Educational CPM/CVS
Το RAVEN’S Educational CPM/CVS είναι από τα συχνότερα χρησιμοποιούμενα τεστ διεθνώς στην εκπαιδευτική και κλινική πράξη σε παιδιά ηλικίας 4-12 ετών.
Το τεστ αποδεικνύεται πολύτιμο δίνοντας τη δυνατότητα αδρής εκτίμησης της γενικής νοημοσύνης χωρίς να απαιτεί τις ειδικές γνώσεις ψυχομετρίας και ψυχοδιαγνωστικής που κρίνονται διεθνώς απαραίτητες για τη χρήση μεγαλύτερων σε έκταση συστοιχιών αξιολόγησης της νοημοσύνης.
Η συστοιχία δοκιμασιών Raven’s Educational σχεδιάστηκε για να παρέχει σύντομα μη-λεκτικές και λεκτικές εκτιμήσεις της γενικής νοητικής ικανότητας παιδιών ηλικίας 4 έως 12 ετών. Αποτελείται από τις Έγχρωμες Μήτρες (Coloured Progressive Matrices) και για πρώτη φορά από τις Κλίμακες Λεξιλογίου (Crichton Vocabulary Scales).
Οι Έγχρωμες Μήτρες μετρούν τη μη-λεκτική ικανότητα του ατόμου να εξάγει συμπεράσματα σε οπτικοχωρικό πλαίσιο. Οι Κλίμακες Λεξιλογίου Crichton αξιολογούν τη λεκτική ικανότητα του ατόμου, η οποία σχετίζεται με την εξοικείωση που έχει κάποιος με συγκεκριμένες έννοιες και λεκτικές πληροφορίες. Ο συνδυασμός των αποτελεσμάτων από τη χρήση των δύο κλιμάκων (CPM και CVS) ενδείκνυται για τη σφαιρικότερη εκτίμηση της γενικής νοητικής ικανότητας.
Η συνδυαστική χρήση των Έγχρωμων Προοδευτικών Μητρών με μια πολύ γνωστή Λεξιλογική Δοκιμασία, αυτή του Crichton, είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα του RAVEN’S EDUCATIONAL CPM/CVS, καθώς εμπλουτίζει την αρχική μη-λεκτική δοκιμασία νοημοσύνης με ένα σημαντικό στοιχείο λεκτικής νοημοσύνης.
Το RAVEN’S CPM/CVS είναι από τα συχνότερα χρησιμοποιούμενα τεστ στην εκπαιδευτική και κλινική πράξη διεθνώς. Τα τελευταία 50 χρόνια έχει σταθμιστεί σε δεκάδες χώρες σε όλο τον κόσμο.
Είναι ένα εργαλείο αξιολόγησης ατόμων με γνωστικά ή νοητικά ελλείμματα ποικίλης αιτιολογίας με εύκολο και γρήγορο τρόπο. Επιπλέον, καθώς απαιτεί ελάχιστη κινητική δραστηριότητα, αποτελεί «δικαιότερη» κλίμακα μέτρησης της νοημοσύνης για άτομα με αυτισμό ή άτομα με σοβαρές κινητικές διαταραχές (π.χ., μυϊκή δυστροφία, εγκεφαλική παράλυση).
2. WISC-V
Η Κλίμακα Νοημοσύνης για Παιδιά, Πέμπτη Έκδοση (Wechsler Intelligence Scale for Children -Fifth Edition, WISC-V) είναι η πλέον αξιόπιστη, αναθεωρημένη κλίμακα εκτίμησης της νοημοσύνης παιδιών και εφήβων, ηλικίας από 6 ετών έως 16 ετών και 11 μηνών. Η πέμπτη έκδοση έχει δημιουργηθεί με βάση τις τελευταίες διεθνείς εξελίξεις στο επίπεδο των γνωσιακών νευροεπιστημών και κυκλοφορεί στον ελληνικό χώρο από το 2017.
Τι περιλαμβάνει το τεστ
Αποτελείται από επιμέρους κλίμακες, η καθεμία εκ των οποίων αξιολογεί έναν διαφορετικό τομέα της νοημοσύνης (μνήμη, αφαιρετική σκέψη, κατανόηση, κ.ά.). Η χορήγηση του WISC-V οδηγεί σε έξι δείκτες:
Επίσης, είναι διαθέσιμοι πέντε βοηθητικοί δείκτες που παρέχουν περαιτέρω πληροφορίες για τις γνωστικές ικανότητες του παιδιού:
Ποιοι μπορούν να χορηγήσουν το τεστ WISC-V
Το WISC-V χορηγείται από ψυχολόγους με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, οι οποίοι έχουν λάβει εκπαίδευση και πιστοποίηση στη χρήση του τεστ.
Το τεστ διαγιγνώσκει μαθησιακές δυσκολίες;
Το WISC-V είναι ένα τεστ νοημοσύνης και δεν προορίζεται για τη διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών ή διαταραχής ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας. Ωστόσο, μπορεί να παρέχει ενδείξεις για πιθανές δυσκολίες σε ορισμένα γνωστικά πεδία, τα οποία μπορεί να οδηγήσουν τους γονείς ή τους δασκάλους να αναζητήσουν περαιτέρω αξιολόγηση ή υποστήριξη.
Πώς μπορεί το WISC-V να βοηθήσει:
1. Αξιολόγηση των Γνωστικών Ικανοτήτων: Το WISC-V παρέχει μια λεπτομερή εικόνα των γνωστικών ικανοτήτων του παιδιού, όπως η λεκτική κατανόηση, η οπτικοχωρική αντίληψη, η μνήμη εργασίας και η ταχύτητα επεξεργασίας πληροφοριών.
2. Ενδείξεις για Μαθησιακές Δυσκολίες: Αν το παιδί εμφανίζει σημαντική διαφοροποίηση ανάμεσα στους διάφορους δείκτες, αυτό μπορεί να υποδεικνύει δυσκολίες σε συγκεκριμένους τομείς, που σχετίζονται με μαθησιακές δυσκολίες.
3. Ανίχνευση Δυσκολιών Προσοχής ή Υπερκινητικότητας: Το WISC-V μπορεί να βοηθήσει στην ανίχνευση ενδείξεων για προβλήματα προσοχής, καθώς ο δείκτης ταχύτητας επεξεργασίας, και οι επιδόσεις σε ασκήσεις που απαιτούν συγκέντρωση μπορεί να δείξουν δυσκολία στην προσοχή ή υπερκινητικότητα.
Η διαδικασία αξιολόγησης
Η αξιολόγηση με το WISC-V πραγματοποιείται από εξειδικευμένο ψυχολόγο, σε ένα φιλικό και υποστηρικτικό περιβάλλον. Η διαδικασία περιλαμβάνει διάφορες δραστηριότητες, όπως λεκτικές ασκήσεις, επίλυση προβλημάτων και παιχνίδια, που βοηθούν το παιδί να νιώσει άνετα. Μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, οι γονείς λαμβάνουν αναλυτική ανατροφοδότηση, καθώς και προτάσεις για τυχόν απαραίτητες παρεμβάσεις ή ενισχυτικές δραστηριότητες.
Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερα για την αξιολόγηση με το WISC-V ή να κλείσετε ραντεβού, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας. Είμαστε εδώ για να σας υποστηρίξουμε με επιστημονική ακρίβεια και ευαισθησία.