Ο Γνωσιακός Προσανατολισμός στην καθημερινή Απόδοση Έργου (CO-OP) είναι μία προσέγγιση που αναπτύχθηκε στον Καναδά. Είναι μια πελατοκεντρική προσέγγιση, για άτομα με προβλήματα στις καθημερινές δραστηριότητες.
Η CO-OP βασίζεται στη Θεωρία της κινητικής μάθησης, στη Θεωρία του γνωσιακού συμπεριφορισμού και στις θεωρίες μάθησης και επίλυσης προβλημάτων. Το παιδί ή ο ενήλικας μαθαίνει να βρίσκει τις δικές του λύσεις (γνωσιακές στρατηγικές) για να εκτελέσει τις δεξιότητες που θέλει να κατακτήσει ή να βελτιώσει. Με αυτόν τον τρόπο θα βελτιώσει τις κινητικές του δεξιότητες, την ικανότητα σχεδιασμού και θα γίνει επιδέξιος στη χρήση στρατηγικών, οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν σε διάφορες καταστάσεις. Αυτό επιτρέπει στο άτομο να χρησιμοποιήσει γνωσιακές στρατηγικές καθώς εκτελεί τη δραστηριότητα και σε άλλα πλαίσια αλλά και να βρει στρατηγικές για να εκτελέσει μία νέα δραστηριότητα. Αυτή η μεταφορά σε άλλες καθημερινές δράσεις συνεισφέρει στη συμμετοχή στο σπίτι, στο σχολείο, στη δουλειά ή σε συλλόγους αναψυχής.
Η προσέγγιση CO-OP επικεντρώνεται περισσότερο στο να πετύχει το παιδί τους αναμενόμενους από το περιβάλλον του ρόλους παρά τις επιμέρους δεξιότητες. Στην προσέγγιση CO-OP το ίδιο το παιδί επιλέγει τους στόχους που θέλει να δουλέψει (σε συνεργασία με την οικογένεια και τον εργοθεραπευτή) αφού έτσι, θα επιδείξει αυξημένο κίνητρο για να τους πετύχει.
Απευθύνεται σε παιδιά ή ενήλικες με αναπτυξιακή διαταραχή του κινητικού σχεδιασμού (DCD), με διαταραχή του αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ) Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/ Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) και Επίκτητη Εγκεφαλική Βλάβη ή εγκεφαλικό, δυσλειτουργία αισθητηριακής ολοκλήρωσης, μαθησιακές δυσκολίες κ.α.
Για να συμμετάσχει ένα παιδί στην προσέγγιση CO-OP θα πρέπει να έχει:
1. Ικανοποιητικό επίπεδο ανώτερων γνωσιακών λειτουργιών (αντίληψη, μνήμη, προσοχή, οργάνωση, επίλυση προβλήματος)
2. Ικανοποιητικό επίπεδο χρήσης της γλώσσας (έκφραση, κατανόηση)
3. 3 στόχους ή δεξιότητες που θέλει να ενισχύσει και
4. Να θέλει το ίδιο το άτομο να βελτιωθεί
References
– Polatajko, H. & Mandich, A. (2004). Enabling occupation in children: The cognitive orientation to daily occupational performance (CO-OP) approach. Ottawa, ON: CAOT Publications.