Διαγνωστικά Εργαλεία Μαθησιακής Αξιολόγησης

1.MathPro Test: Mathematical Profile (& Dyscalculia) Test
Το MathPro Test είναι το πρώτο πανελλαδικά σταθμισμένο ψηφιακό εργαλείο αξιολόγησης μαθηματικών δεξιοτήτων μαθητών Α΄ έως Στ’ Δημοτικού. Πρόκειται για ένα αυτoματοποιημένο διαδικτυακό εργαλείο, το οποίο μπορεί να χορηγηθεί ατομικά ή ομαδικά. Περιλαμβάνει 18 υποκλίμακες οι οποίες κατηγοριοποιούνται σε μαθηματικές δεξιότητες που εδράζονται είτε σε ειδικά αριθμητικά γνωστικά συστήματα (επίγνωση αριθμού) είτε σε γνωστικές δεξιότητες γενικού τομέα (μνήμη, οπτικο-χωρικό, συλλογιστική).
Το MathPro Test θεωρείται ένα αξιόπιστο και έγκυρο εργαλείο το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για τη διεξαγωγή μελετών μεγάλης κλίμακας όσο και για τη λεπτομερή αξιολόγηση του μαθηματικού προφίλ παιδιών με (ή χωρίς) μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά – Δυσαριθμησία προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για διαγνωστικούς λόγους καθώς και στοχευμένη παρέμβαση με βάση τα δυνατά και αδύναμα σημεία κάθε μαθητή στα μαθηματικά.
Η ενδελεχής αξιολόγηση που παρέχει το MathPro Test μπορεί να αποτελέσει βασικό εργαλείο για τη διάγνωση συγκεκριμένων ελλειμματικών μαθηματικών δεξιοτήτων σε ατομικό επίπεδο.
Μια τέτοιου είδους προσέγγιση ευθυγραμμίζεται με την επικρατούσα άποψη σύμφωνα με πιο πρόσφατα επιστημονικά ευρήματα, που υποστηρίζουν πως οι Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά (ΜΔΜ) – Δυσαριθμησία παρουσιάζουν ετερογένεια και άρα θα πρέπει να αξιολογούνται σε εξατομικευμένο επίπεδο. Αυτό άλλωστε συνάδει και με τον τρόπο διάγνωσης των ΜΔΜ-Δυσαριθμησίας που συστήνεται από το DSM-V (Diagnostic and statistical manual of mental Disorders) με παράλληλη αξιολόγηση επιπλέον γνωστικών και μη-γνωστικών Το τεστ χορηγείται από πιστοποιημένο θεραπευτή

2. Φωνολογικό Τεστ Ανίχνευσης Δυσλεξικής Συμπεριφοράς για παιδιά ηλικίας 5 – 6 ετών
Το Φωνολογικό Τεστ Ανίχνευσης Δυσλεξικής Συμπεριφοράς για παιδιά ηλικίας 5 – 6 ετών (ΦΩΤΑΔΥΣ 5- 6) αφορά τον εντοπισμό παιδιών προσχολικής ηλικίας με τάσεις εμφάνισης δυσλεξικής συμπεριφοράς. Έχει σχεδιαστεί και σταθμιστεί στην Ελλάδα (2002 έως 2007) και είναι αποτέλεσμα έρευνας της εξέλιξης των γνωστικών προϋποθέσεων του γραπτού λόγου από το δεύτερο έτος του νηπιαγωγείου έως το τέλος της Β’ τάξης του δημοτικού σχολείου. Περιλαμβάνει οκτώ ψυχομετρικές υποκλίμακες για παιδιά του Νηπιαγωγείου, οι οποίες αποτυπώνουν τους τρεις επιμέρους τομείς της φωνολογικής επεξεργασίας των πληροφοριών και της οπτικής προσοχής και είναι μια δοκιμασία αξιολόγησης των ειδικών προγνωστικών παραμέτρων, οι οποίες συνδέονται με την επιτυχή μάθηση του γραπτού λόγου σε παιδιά προσχολικής ηλικίας

3. Τεστ Ανίχνευσης της Αναγνωστικής Ικανότητας
Το “Τεστ Ανίχνευσης της Αναγνωστικής Ικανότητας” από την Ε. Τάφα συντάχθηκε και σταθμίστηκε στην Ελλάδα. Είναι ένα έγκυρο και αξιόπιστο “εργαλείο” που βοηθά στην αντικειμενική μέτρηση και αξιολόγηση της αναγνωστικής ικανότητας παιδιών κυρίως των πρώτων τάξεων του δημοτικού σχολείου, με σκοπό τον εντοπισμό εκείνων που αντιμετωπίζουν προβλήματα στην ανάγνωση.

4. Detroit Test Μαθησιακής Επάρκειας
Το Detroit Test μαθησιακής επάρκειας είναι η προσαρμογή και στάθμιση στην ελληνική πραγματικότητα των DTLA-P:3 και DTLA-4, τα οποία χρησιμοποιούνται για την εκτίμηση της μαθησιακής επάρκειας των μαθητών και βοηθούν στη δημιουργία παιδαγωγικών παρεμβάσεων για διάφορους τύπους μαθησιακών προβλημάτων. Άρχισαν να χορηγούνται το 2007-2008, είναι σύντομα και βασίζονται σε αντιπροσωπευτικό δείγμα του ελληνικού πληθυσμού. Πρόκειται για ένα ψυχομετρικό τεστ ειδικών ικανοτήτων του ατόμου που αφορά τη νοητική λειτουργία και βοήθα στον εντοπισμό των δυνατοτήτων και των αδυναμιών.

DTLA P:3

Απευθύνεται σε μαθητές: 4.0 έως και 7.11 ετών


Αποτελείται από 115 ερωτήσεις που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα αποκτημένων ικανοτήτων (νοητικών, γνωστικών, μαθησιακών) και εκτιμά 16 διαφορετικές ικανότητες: ► Άρθρωση, Ακολουθίες αριθμών, Προφορικές δοκιμασίες, Ολοκλήρωση μορφών, Αναγνώριση εικόνων, Αναπαραγωγή προτάσεων, Αντίθετες έννοιες, Ακολουθίες λέξεων, Εννοιολογική συσχέτιση, Αναπαραγωγή σχεδίου, Σχέδιο ανθρώπου, Ακολουθίες γραμμάτων, Κινητικές δοκιμασίες, Ακολουθίες αντικειμένων, Συμβολικές σχέσεις, Οπτική διάκριση.

DTLA-4

Απευθύνεται σε μαθητές: 8 έως και 15.11 ετών


Αποτελείται από 9 υποδοκιμασίες που μετρούν διαφορετικές αλλά αλληλοσυνδεόμενες νοητικές ικανότητες: ► Αντίθετες έννοιες, Ακολουθίες σχεδίου, Αναπαραγωγή προτάσεων, Αναπαραγωγή γραμμάτων, Αναπαραγωγή σχεδίου, Βασικές πληροφορίες, Συμβολικές σχέσεις, Ακολουθίες λέξεων, Ακολουθίες ιστοριών. Και στα δύο κριτήρια οι υποδοκιμασίες βαθμολογούνται με αρχικούς βαθμούς, οι οποίοι σύμφωνα με την ηλικία του παιδιού μετατρέπονται στη συνέχεια σε τυπικούς βαθμούς ανά περιοχή, οδηγώντας σε ένα γενικό πηλίκο μαθησιακής επάρκειας. Από τα κριτήρια λοιπόν το πηλίκο μαθησιακής επάρκειας (Π.Μ.Ε.) και οι τυπικοί βαθμοί (Τ.Β.) αντιστοιχούν: ü στην Περιοχή του Λόγου ü της Προσοχής και ü στην Κινητική Περιοχή.

Χορήγηση: ατομική
Μέσα χορήγησης: βιβλίο εικόνων, μολύβι & μαρκαδόρος, φυλλάδιο εξέτασης, απαντητικό έντυπο
Μέση διάρκεια: 45-70 λεπτά

5. Ψυχομετρικό Εργαλείο Γλωσσικής Επάρκειας Λατω
Το Λατώ είναι ένα κριτήριο γλωσσικής επάρκειας, το οποίο χρησιμοποιείται προκειμένου να εκτιμηθεί η επάρκεια γλωσσολογικών στοιχείων του λόγου του μαθητή σε επίπεδο πρόσληψης, οργάνωσης και έκφρασης, η ικανότητα κατανόησης του προφορικού του λόγου και να αναδειχθεί το ιδιαίτερο του προφίλ. Η διάγνωση βοηθά στην αναγνώριση ατομικών στόχων. Στη βάση αυτή αναγνωρίζονται οι ατομικές ανάγκες, οι δυνατότητες και οι αδυναμίες ώστε να καθοριστούν οι προτεραιότητες του προγράμματος παρέμβασης

Λ-α-Τ-ω Ⅰ
Απευθύνεται σε μαθητές: 4.0 έως και 7.11 ετών
Αποτελείται από τις ακόλουθες 10 υποδοκιμασίες, οι οποίες εντάσσονται σε ένα ή περισσότερα από τα συστήματα λόγου: Εικονο-λεξιλόγιο, Λεξιλόγιο συσχετισμού, Προσληπτικό λεξιλόγιο, Προφορικό λεξιλόγιο, Άρθρωση, Φωνημική ολοκλήρωση, Φωνημική ανάλυση, Φωνημική διάκριση, Μορφοσυντακτική κατανόηση, Μορφοσυντακτική ολοκλήρωση.


Λ-α-Τ-ω Ⅱ

Απευθύνεται σε μαθητές: 8 έως και 15.11 ετών

Αποτελείται από 7 υποδοκιμασίες, οι οποίες εντάσσονται σε ένα ή περισσότερα από τα συστήματα λόγου: Προφορικό λεξιλόγιο, Λεξιλόγιο συσχετισμού, Κατανόηση ανάγνωσης, Αναγνώριση λαθών, Ακολουθία προτάσεων, Συνδυασμός προτάσεων, Ανάγνωση και κατανόηση ιστοριών.

Και στα δύο κριτήρια οι υποδοκιμασίες βαθμολογούνται με αρχικούς βαθμούς, οι οποίοι σύμφωνα με την ηλικία του παιδιού μετατρέπονται στη συνέχεια σε τυπικούς βαθμούς ανά περιοχή, οδηγώντας σε ένα γενικό πηλίκο μαθησιακής επάρκειας.
Από τα κριτήρια λοιπόν το πηλίκο μαθησιακής επάρκειας (Π.Μ.Ε.) και οι τυπικοί βαθμοί (Τ.Β.) αντιστοιχούν: ü στο Φωνολογικό στοιχείο του Λόγου ü στο Μορφολογικό στοιχείο του Λόγου και ü στο Σημασιολογικό στοιχείο του Λόγου.

Χορήγηση: ατομική
Μέσα χορήγησης: βιβλίο εικόνων, μολύβι & μαρκαδόρος, φυλλάδιο εξέτασης, απαντητικό έντυπο
Μέση διάρκεια: 50-70 λεπτά

6. Κριτήριο Μαθηματικής Επάρκειας (7.06- 15.05 ετών) & Πρώιμης Μαθηματικής Επάρκειας της Ουτρέχτης (4 – 7.05 ετών)
Το ψυχομετρικό κριτήριο της Πρώιμης μαθηματικής επάρκειας της Ουτρέχτης (4 – 7.05 ετών) έχει ως σκοπό την εκτίμηση της πρώιμης μαθηματικής επάρκειας παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Η πρώιμη μαθηματική επάρκεια αναφέρεται στο σύνολο των γνώσεων και των δεξιοτήτων που αποτελούν προϋπόθεση για να εισαχθεί αποτελεσματικά ένα παιδί προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας στα σχολικά μαθηματικά της τυπικής εκπαίδευσης.
Οι κατασκευαστές του εργαλείου βασίστηκαν στον συνδυασμό δύο θεωρητικών προσεγγίσεων σχετικών με τη δημιουργία της εννοίας του αριθμού́ ή των αριθμητικών εννοιών και σχέσεων. Η πρώτη θεωρητική προσέγγιση (Piaget) υποστηρίζει ότι η διαμόρφωση της έννοιας του αριθμού στηρίζεται στην εξελικτική πορεία τεσσάρων ικανοτήτων: της σύγκρισης, της ταξινόμησης, της αντιστοίχισης και της σειροθέτησης. Η δεύτερη υποστηρίζει ότι η διαμόρφωση του νοήματος του αριθμού συνδέεται με την ανάπτυξη της δεξιότητας της καταμέτρησης η οποία χωρίζεται σε 5 φάσεις:

  • ακουστική καταμέτρηση
  • μη συγχρονισμένη καταμέτρηση
  • δομημένη καταμέτρηση
  • αποτελεσματική καταμέτρηση
  • συντομευμένη καταμέτρηση

  • Βασισμένοι στη σύνθεση των δύο αυτών θεωρητικών προσεγγίσεων χώρισαν το κριτήριο στις εξής οκτώ ενότητες:
  • Σύγκριση
  • Ταξινόμηση
  • Αντιστοίχιση
  • Σειριοθέτηση
  • Χρήση λέξεων αρίθμησης
  • Δομημένη καταμέτρηση
  • Αποτελεσματική καταμέτρηση
  • Γενική γνώση αριθμών

  • Το ψυχομετρικό κριτήριο της Μαθηματικής επάρκειας (7.06-15.05 ετών) ανιχνεύει τις πιθανές αδυναμίες του μαθητή συγκριτικά με τους συνομηλίκους του και γίνεται πιο συγκεκριμένος ο προσδιορισμός των εσωτερικών αδυναμιών και δυνατοτήτων του. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται η κατασκευή εξειδικευμένων προγραμμάτων παρέμβασης. Τέλος, ένας ακόμα στόχος του κριτηρίου είναι η αξιολόγηση της πορείας του μαθητή μετά την εφαρμογή του εξειδικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος. Το κριτήριο μελετά την ικανότητα ανάπτυξης μαθηματικής σκέψης, δηλαδή την επίλυση προβλημάτων σε καταστάσεις της καθημερινής ζωής. Η μαθηματική ικανότητα αποτελεί συνδυασμό της επίδοσης τόσο της εννοιολογικής γνώσης (θεωρία) όσο και της γνώσης διεργασίας (κανόνες εφαρμογής). Ως μαθηματική επάρκεια ορίζεται η ικανότητα ανάπτυξης και εφαρμογής της μαθηματικής σκέψης. Η μαθηματική επάρκεια προϋποθέτει την εννοιολογική γνώση των μαθηματικών, την ικανότητα των υπολογισμών και επίλυσης προβλημάτων, την αναγνωστική επάρκεια καθώς και το ανεπτυγμένο οπτικοχωρικό σύστημα.
    Το ψυχομετρικό κριτήριο μαθηματικής επάρκειας αποτελείται από 3 υποδοκιμασίες: το λεξιλόγιο, τους υπολογισμούς και την επίλυση προβλημάτων.

    Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο stoxeuw.gr. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Για να μάθετε περισσότερα κάντε κλικ εδώ